dinsdag 6 januari 2015

Uilenmuts + tutorial 'Hoe je mutsen passend maken?'

Dit projectje heb ik een tijdje geleden gemaakt maar was tot vandaag nog niet op de blog geraakt. Sinds de geboorte van mijn jongste zoontje ben ik helemaal in de ban van uiltjes. Ze zijn gewoon ûbercute (als dit een woord mag wezen)!
Op het internet (lang leve het internet!) kwam ik een heel schattig uilenmutsje tegen. Ik was meteen verkocht en ik wou meteen zelf aan de slag. Maar, zoals jullie al konden lezen, ging mijn vorige mutsenprojectje niet zoals het moest... Een muts via een patroon maken is allesbehalve gemakkelijk. Je moet al zeker zijn dat je garen even dik is, dat je de juiste haaknaald hebt, dat je even vast of los haakt als diegene die het patroon heeft geschreven èn last but not least niet ieders baby'tje van 3 maanden heeft een even groot hoofd (om zomaar even iets te zeggen). Na wat rondneuzen (op het internet, je raadt het al!) vond ik een supertutorial waardoor je muts (ook wel beanie) altijd past!

Deze supertutorial vind je op deze blog.
De hele uitleg staat in het Engels dus ik ga hem eventjes voor je vertalen (in een verkorte versie weliswaar).

Deze dame heeft heel wat onderzoek gedaan bij de mutsen die ze heeft gemaakt en kwam uiteindelijk tot een formule waardoor haar mutsen altijd passen.
Eerst en vooral moet je de hoofdomtrek van de persoon meten waarvoor jij je muts wil maken.
In dit geval een muts voor mijn zoontje en hij had een hoofdomtrek van 40 cm.
(Als je een babymuts maakt kan je hem een beetje groter maken zodat de baby de muts langer kan dragen.)
De hoofdomtrek moet je nu delen door 3,14 (ook wel pi genaamd). Deze uitkomst zegt je hoe groot je cirkel moet zijn.

In dit geval: 40 cm  : 3,14 = 12,7 cm






Voor de lengte van je muts ga je de hoofdomtrek delen door 10 en vermenigvuldigen met 4.

In dit geval: 40 cm : 10 x 4 = 16 cm

Dit laatste kan je natuurlijk altijd nameten door het mutsje eens te passen.

Dus als je een patroon vindt voor een leuke muts waarbij je moet beginnen vanuit een cirkel kan je bovenstaande gebruiken. Voor de afwerking kan je je creativiteit de vrije loop laten gaan.

Ik vond de mijne bij Repeat (cr)after me. Een super leuke blog met ontelbare mooie musten en hun patroon.
Hier vind je de rechtstreekse link naar het patroon voor het uilenmutsje.
En dit is mijn versie van het uilenmutsje. Helemaal geslaagd, vind je niet? :-)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten